torsdag 29 april 2010

Tortelini med Tomatsås

Idag skulle jag göra middag för familjen och min pappa lärde mig idag hur man gör en riktigt klassisk god tomatsås. Den blev så härligt god att jag bara måste dela den med mig här på bloggen. Lycka till! :)



Du behöver:
(4 pers)

1 kg tomater
1 rödlök
2 vitlöks klyftor
2 dl vittvin
2 paket tortelini
lite basilika, hackad
lite olivolja

Skålla tomaterna. Skala dem och gröp ur dem. Skär "köttet" i små bitar. Fräs rödlöken i lite olivolja utan att den bryns, tillsätt vitlöken och tomatköttet. Häll i vinet och låt puttra i ca 20 minuter tills den fått en bra konsistens. Om det behövs kan man tillsätta vatten för en lösare konsistens. Sätt tortelinin och koka. När såsen börjar bli färdig sätt i den hackade basilikan och rör om. När tortelinin är färdig blanda den försiktigt med tomatsåsen. Färdigt!







P.s. En av mina bästa kompisar har en matblogg som heter Tortelina, , tänkte att det skulle passa bra för detta inlägg :)


Kram!
Mariana

1 kommentar: