onsdag 14 april 2010

Say Cheese!!!

Jag gjorde tillsammans med min mamma en Lemon-Lime Cheesecake!! Oh! Det blev sååå gott! Jag har aldrig i mitt liv ätit en riktig cheesecake men jag är så glad att jag äntligen gjorde det. Den smakar så himmelskt gott med krämiga "layers" som smälter i ens mun. Hahah! :) Okej , nu får ni också testa på den!


Du behöver:


Lemon Curd:
6 stora ägg gulor
2 dl socker
3 msk färsk citronsaft
3 msk färsk lime saft
1 msk limeskal

Kexbotten:
ca 4.5 dl digestive kex (ungefär 12 hela kex)
0.6 dl socker
1/2 tsk salt
1.25 dl smält smör

Fyllning:
2 burkar(200g) Philadelphia
0.7 dl socker plus 3 tsk socker
2 stora ägg
1.5 msk färsk citronsaft
1.5 msk färsk limesaft
1 msk limeskal

460g creme fraiche


Gör såhär:


Lemon curd; Vispa alla ingredienser för lemoncurden i en liten kastrull med medium värme tills blandningen tjocknar och kokar i 30 sekunder, ungefär 8 minuter allt som allt. Låt kallna i rums temperatur samtidigt som du blandar då och då (blandningen blit tjockare)

Kexbotten; Värm ugnen på 180 grader. Smörja formen (använd gärna en form där man kan ta sidorna bort). Blanda de första 3 ingredienser i en matberedare. Tillsätt det smälta smöret och blanda lite till. Pressa blandningen på bottnet av formen så att ca 1 cm kommer upp på kanten. Sätt i ugnen för 5 minuter. Låt kallna helt.

Fyllning; Sätt philadelphian, o.7 dl av sockret, äggen, lime- och citronsaften och lime skal i en matberedare, blanda väl.

Bred ut lemoncurden med en sked på det svalna kekbottnet.

Häll försiktigt över fyllning med en sked över lemoncurden.
Sätt i ugnen i ungefär 45 minuter men låt den inte få färg. Den skall vara lite lös i mitten.

Medan kakan är i ugnen, blanda creme fraiche och 3 msk socker i en skål tills det är jämnt. Häll försiktigt över med en sked creme fraiche blandningen medan kakan ennu är varm. Sätt i ugnen ca 10 minuter, men låt den inte få färg. Låt kalna och lägg i kylskåpet över natten.










Det här receptet kanske verkar lite svårt men sedan när man har läst igenom det ser man att det verkligen inte är det. Och jag rekommenderar verkligen att man skall testa dethär receptet om man tycker om krämiga kakor! :)


Kram!
Mariana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar