onsdag 7 april 2010

Crazy for chocolate

Idag hade jag (igen) lust på choklad! Så jag gjorde choklad marränger. De är jättegoda och lätta, alltså inte så mättande och inte för söta heller. Det var första gången jag gjorde marränger och jag blev ganska glad över resultatet! :)
De är lätta att göra men de måste vara ganska länge i ugnen.

Du behöver:

1.5 dl socker
1 msk majsstärkelse
3 äggvitor
1/4 tsk salt
3 mts kakaopulver
1.5 dl hackad mörkchoklad
Om man vill kan man sätta 1 tsk snabb espresso pulver men jag valde att köra utan.

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda sockret och majsstärkelsen i en liten skål, lägg åt sidan. Med elvisp, vispa äggvitorna och saltet tills det blir helt vitt och "hårt" alltså så att det inte glider i skålen, du kan testa med att sätta skålen upp och ner men då skall man vara ganska säker på att det är färdigt ! :) Tillsätt sedan sockret 1 msk i taget sammtidigt som du vispar. När du har blandat färdigt sätt till kakaopulvret och blanda tills det är jämt. Blanda sedan försiktigt med en slickepott in den hackade chokladen. Klicka sedan ut på ett bakplåtspapper och sätt i ugnen för 40min. Vänd plåten när det gått 20 min. Låt svalana.

Färdigt!!





Kram!
Mariana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar