söndag 18 april 2010

Pavlova

Idag har jag bakat en rysk dessert som heter Pavlova. Det är en kaka gjord på marräng grädde och frukter. Simpelt men gott! Dethär receptet passar perfekt om man har överlopps äggvitor från tidigare som man vill bli av med. Fast det är en simpel dessert så måst marrängen vara ganska länge i ugnen. Om man vill ha denna dessert till kvällen är det bästa att börja med den på morgonen. Men det är värt tiden!!! :)

Pavlova

Du behöver:


4 ägg vitor
230g fin strösocker
2 msk majsstärkelse
1 tsk citronsaft
ca 3 dl vispgrädde
Halv ananas (jag använde ananas men man kan också använda vilken annan frukt som hälst)
2 passionsfrukter


Sätt ugnen på 120 grader. Sätt äggvitorna och en nypa salt i en skål och vispa tills det inte "glider" mera. Du kan testa med att försiktigt vända skålen upp och ner. Tillsätt sockret gradvis och vispa väl efter varje gång. Vispa tills smeten är glansig och allt socker har blandats in.

Blanda in citronsaften och majsstärkelsen med en metall sked, försiktigt. Lägg smeten i en sprizer med stort hål och spriza på baklåtspapper en rund "kaka" så att den blir ca 2.5 cm hög. Sätt i ugnen för 3 timmar eller tills marrängen är helt torr. Låt kallna.

Just före serveringen, vispa grädden och bred över marrängen. Sätt sedan frukten på och med en tesked töm passionsfrukterna över marrängen grädden och de andra frukterna.

NJUT!


'







Kram!
Mariana

6 kommentarer:

  1. Älskar pavlova. Särskilt på sommaren med bär på. Spara äggulorna och gör citronkräm på att bre på marängen innan grädden läggs på - mums!

    SvaraRadera
  2. Sv: Hej Mariana! Tack så jätte mycket, vad glad jag blir! Jag använder en Nikon D3000 till att fota allt. Jag redigerar aldrig bilderna men jag använder däremot photoshop till att göra collage till bilderna.
    Ha det bra!
    Daniella

    SvaraRadera
  3. Tack! Det var lite meckigt att göra men det var värt all disk :)

    Pavlova var längesedan jag åt.. Mums. Fast nu har jag äggulor kvar sen macroon-baket som jag måste hitta på någonting med.. Förslag kanske?

    SvaraRadera
  4. namiiiiiiii ja älskar d där! :D

    SvaraRadera
  5. hihi!! jepp de e jättegott :)

    SvaraRadera
  6. Härlig blogg:D

    Tänkte passa på och tipsa om tävling på min bakblogg:) Vinn ett gott & blandat paket från tårtpinglan!

    http://maddesmumms.blogg.se/2010/april/tavling-i-sammarbete-med-tartpinglan.html

    SvaraRadera