söndag 21 mars 2010

Yummy!

Hello!

Till middag gjorde jag idag en Asiatisk läckerhet! Nämligen Gris kött med färsk ananas.
Det blev super gott och var ganska enkelt att laga. Jag bestämde mig för att göra asiatisk mat för att jag vet att min bror Bruno älskar det.

Gris kött med persilja och färsk ananas

3 pers.

400g grisfilé
1/4 färsk ananas
1 msk olja
4 klyftor vitlök, hackad
4 vår lökar, hackad
1 msk fisk sås
1 msk lime saft
Färsk persilja

1. Skär gris filén i bitar. Skala ananasen och skär i mellanstora bitar.
2. Värm upp oljan i en wok-panna. Sätt in vit löken och vår löken och stek i 1min. Ta dem sedan bort från panna i en skål.
3. Stek sedan grisfilén , lite åt gången och stek i 3 min eller tills ljus bruna. Tillsätt de stekta löken och ananas bitarna , fisk såsen och lime saften. Låt steka i ca. 10 min. och balanda då och då. Servera med ris. När den är färdig strö över persiljan.












Till Efterrätt så gjorde jag lingon-choklad cookies som lite likanar dom som jag gjorde tidigare men är lite hälsosammare :)


1.25 dl smör, rumsvarmt
1.25 dl strö socker
1.25 dl farin socker
2 ägg
3.25 dl mjöl
½ tsk bakpulver
1.5 dl choklad
2 dl torkade lingon

1. Sätt ugnen på 190 grader.
2. Vispa smöret, strösockret, farinsockret i en stor skål. Tillsätt äggen. Blanda mjölet och bakpulvret och tillsätt i smeten. Tillsätt ännu chokladen och lingonen och klicka på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen för 8-10 min. Låt svalna.

Voilá!!




Kram!
Mariana

1 kommentar: