söndag 28 mars 2010

Hello!

Igår kom min farmor och kusin Jocke och hässa på! Tyvärr kunde inte Jocke stanna så länge men farmor stannade för middagen. Vi åt en fin 3 rätters middag och jag skulle göra förrätten och efterrätten. Till förätten gjorde jag en fräsh avokado grapefrukt sallad med en jorsgubbs balsamico sås. Det blev jättegott och till efterätt gjorde jag en morotskaka och receptet fick jag av min farmor men jag ändrade lite på den :) Nu kommer receptena, hoppas ni testar och säger vad ni tycker! :)

Avokado Grapefrukt sallad:

Ni behöver en sallads mix med minst två sorter. Jag använde isbergssallad och romaine.
2 blodgrapefrukter
3 avokadon
½ citron

Börja med att skölja salladen och skär dem i passliga bitar och lägg på ett fat. Skala blodgrapefrukten och skär dem i klyftor så att inget av det vita i frukten kommer med, bara köttet. Lägg bitarna på salladen. Ta bort skalet och kärnan i avokadon och skär i skivor och sedan tvärs över i mitten. Lägg dem i vatten med lite rödvins vinäger så att de inte bblir bruna, Låt dem vara i ca. 5 min. Lägg avokadon sedan i eet durkslag för att rinna av. Lägg sedan i en skål, tillsätt ganska mycket salt och peppar, sedan saften av ½ citron. Blanda ihop med händerna. Lägg sedan avokado bitarna för hand över fatet. När du serverar salladen lägg med samma över lite sallads sås.

Sås:

jordgubbs balsamico
oliv olja
salt

Blanda 1/4 jordgubbs balsamico med 3/4 oliv olja i en mugg. Tillsätt lite salt. Färdigt!





Eftersom jag lite ville ändra på morotskakans recept bestämde jag mif för att göra en lime glasyr! Och de funkade rikrigt bra!

Morotskaka med lime glasyr:

2 ägg
2dl mjöl
½ tsk vaniljsocker
1 tsk mat soda
1 tsk bakpulver
lite kanel
85g smäl smör
3 dl riven morot

sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser i en skål i den ordningen som det står med en elvisp. Sätt i ugnen för 25-35 min. Låt sedan svalna tills den inte är het mera.

Glasyr:

200g philadelphia
60g smält smör
3 dl pudersocker
vaniljsocker
skalet av 1 lime
saften av ½ lime

Blanda ingredienserna i en skål i den ordningen som det står med en elvisp. Bred ut på den svalna kakan.

Voilá!!







Till kvällen gjorde jag och Bruno ennu lime drinkar som heter Ipanema. Dem drack vi första gången på nyåret för några år sedan när vi var och hälssade på våra kusiner i tyskland. Vi tyckte så mycket om dem att vi har gjort dem alltid då och då sedan dess men nu har det varit en tid sen vi gjort dem!

Ipanema:

4 stooora glas och 2 små

3 limar
½ liter passionfrukts juice
4 tölkkar ginger ale
farin socker (vi hade inge farin socker men det gick lika bra med rå pudersocker).
krossad is
1 citron/lime för dekoration

Skär limarna i 8 klyftor. Lägg fyra klyftor åt gången i en mortel tillsammans med lite farin socker och krossa. Sätt i ett glas med lite krossad is. Gör lika med dom tre andra stora glasen. I de små räcker det med 2 klyftor lime. När det i varje glas finns lime och is tillsätt ca. 1 dl passionfrukts juice i de stora glasen, ½ dl i de små. Häll ca. 3/4 av ginger ale i de sota glasen och 1/4 i de små. Om du vill ha dekoration kan du skära 6 skivor citron/lime och lägga det på kanten av glaset.
Servera kallt!








Kram!
Mariana

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar