torsdag 18 mars 2010

Choklad Cupcakes!!

Idag har jag bakat chokladcupcakes med annaa!!!
Dom blev helt jättegoda! Men man blev propp mätt redan efter en så den var ganska fylliga :) Vi gjorde choklad och pink glasyr till dem men den pinka smakade inte så mycket så jag rekommenderar att göra chokoglasyr :D
När vi bakat dem kom Andrea också över och så njöt vi av de nybakta cupcakesena.
Ett stort glas mjölk till är ett måste!

Här komer receptet:

200g smör, rumsvarmt
2½ dl socker
3 ägg
1½ dl mjölk
3 3/4 dl mjöl
3 msk kakaopulver
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Rör smör och socker tills skummigt. Rör ner äggen ett i taget.
Blanda vetemjöl,kakaopulver,bakpulver och vaniljsocker i en skild skål. Tillsätt i smeten mjölk och mjölblandningen. Rör smeten jämn.
Klicka in smeten i stora muffinsformar och sätt i ugnen för 20-25 min.
Om ni vill att muffinsarna skall vara riktigt kladdiga innuti rekommenderar jag att lägga in dem för endast 15min.

Glasyr:

50g smör
2 dl florsocker
2-3msk kakaopulver
lite vatten

Smält smöret och blanda det ihop med florsockret i en liten skål. Tillsätt kakaopulver och lite vatten tills du får en bra konsistens.



Kram!
Mariana

1 kommentar:

  1. Hej Mariana! Igår drog jag igång en fototävling på min sajt DagensMuffin. Temat är "Kungliga Cupcakes" och pågår under hela maj månad. http://dagensmuffin.se/contest.pl

    SvaraRadera